Jaar: 2020
Klant: Velvet Music
De webwinkel van Velvet Music geeft de gebruiker de mogelijkheid om een breed assortiment aan muziek, films en t-shirts te bestellen, maar brengt niet de winkelervaring van de fysieke winkels over. Hierdoor mist Velvet Music haar online klanten en verliest deze aan haar concurrenten.
Deze opdracht werd gegeven door de Haagse Hogeschool voor mijn studie als groepsproject en gevraagd om zelf een doelgroep te kiezen. De gezamenlijke keuze werd gemaakt voor rockfans.
Onderzoek
Als eerst zijn interviews gehouden met de doelgroep om feedback te krijgen op de huidige website van Velvet Music en wat zij missen/ fijn zouden vinden. Vanuit deze interviews heeft elk lid een moodboard ontworpen hoe ieder de feedback heeft geïnterpreteerd. Deze zijn besproken en tot een gezamenlijk moodboard gekomen.
Ook is een brainstormsessie gehouden aan de hand van de techniek mental notes. De begrippen die hiervan terugkwamen zijn trigger, framing en chunking. Tijdens de brainstormsessie werden ideeën bedacht die gebruikt konden worden op de website en aan het einde werden op de ideeën gestemd om ze te prioriteren.
Ontwerp
Aan de hand van deze sessie zijn schetsen gemaakt voor de homepagina en detailpagina. Er is gekozen om deze pagina’s te ontwerpen, omdat het doel van deze opdracht het gevoel van de fysieke winkel over te brengen was.
Deze schetsen zijn met elkaar besproken en een uiteindelijke schets voor ontwikkeld. Hierna zijn de schetsen online ontworpen tot hi-fi prototype en getest met de doelgroep of zij, door de veranderingen, nu wel een affiniteit hebben met de website van Velvet Music. Hier werd positief op gereageerd.