Jaar: 2022
Klant: SchuldHulpMaatje
Waar SchuldHulpMaatje tegenaan loopt is dat hulpvragers een centrale plek missen om informatie te krijgen over SchuldHulpMaatje Haarlemmermeer en om gestimuleerd te worden contact met ze op te nemen. Het gevolg hiervan is dat de drempel om contact op te zoeken voor de hulpvrager te hoog is en ze een incompleet beeld hebben van de organisatie.
Onderzoek
Het onderzoek focuste zich op de doelgroep hulpvragers. Wie zijn de doelgroep? Wat overtuigt ze? Waardoor nemen ze wel of geen contact op? Via interviews met de doelgroep en de organisatie is een focuspunt gelegd waar naartoe is gewerkt.
Door middel van verschillende technieken is het hulpproces in kaart gebracht en de doelgroep geïnterviewd om te achterhalen hoe zij zich in het proces voelen. Ook is deskresearch gedaan naar overtuigingstechnieken die zouden passen bij eerdere resultaten van het onderzoek.
Concepten
De resultaten van het algehele onderzoek zijn samengevat in een mindmap ter overzicht. Vanuit de informatie van de mindmap is een co-creatie gehouden met een andere UX designer om ideeën te bedenken die op het eindresultaat toegepast kunnen worden.
Deze ideeën zijn gecategoriseerd en verdeeld over twee concepten. Deze zijn beschreven door middel van metaforen, moodboards en de gekozen ideeën. Deze geven het gevoel van het concept weer, wat als belangrijk terugkwam tijdens het onderzoek.
Het eerste concept legde de focus op vertrouwen en het tweede concept op autoriteit. Na feedback op de gepresenteerde concepten is gekozen voor concept één: vertrouwen, omdat dit toch het grootste knelpunt is, maar wel autoriteit gebruiken als middel voor vertrouwen.
Ontwerp
Om de ideeën voor het concept vertrouwen te prioriteren werd, door middel van de techniek systeemeisen, duidelijk welke het belangrijkst zijn voor het concept. Hierna is een sitemap ontwikkelt om de hiërarchie van de verschillende pagina’s visueel weer te geven, zodat wireframes geschetst konden worden met annotaties erbij hoe de ideeën terug zouden komen.
Op deze wireframes is feedback ontvangen van de doelgroep en stakeholders hoe zij ertegenover stonden.
Feedback
Het resultaat is getest bij verschillende hulpvragers. De algemene reactie was erg positief en er werd zelfs door een hulpvrager gezegd dat de keuze om hulp te zoeken bij een organisatie door deze website juist makkelijk zou zijn.
Daarbij is het resultaat gepresenteerd aan het bedrijf en zij waren ook positief over het ontwerp. Ze vonden het overzichtelijk, duidelijk en een vertrouwensgevoel hebben.